Starta din egen webbutik

Internet har öppnat nya möjligheter för alla som länge har önskat att starta sin egen verksamhet. Den som älskar att shoppa känner utbudet på marknaden väl och befinner sig därför i en bra position för att kunna starta en e-handel som fyller en lucka på marknaden. Kanske har du länge drömt om att starta en den typ av butik du drömt att handla i om men inte kunnat hitta någonstans?

WebbshopBörja sälja över nätet

Att sälja över nätet är ett perfekt sätt att starta utan att behöva investera alltför mycket. Det syns på hur snabbt e-handeln växer i Sverige. Det finns mycket att tänka på. Som nybörjare vill man kanske börja med ett smalt sortiment eller bara rikta sig till en viss nisch av marknaden. Om man satsar på produkter som intresserar en själv har man ett bättre utgångsläge, eftersom man då vet bättre hur marknaden ser ut och vilka konkurrenter som finns. Det gäller att hitta en position där man fyller ett behov. Man kan sälja väletablerade produkter, men ge bättre service, lägre priser eller liknande. En annan väg är att vara nyskapande och vara först på något smalt område. Man måste se till sina egna styrkor och svagheter och utnyttja det man har.

De första stegen

Oavsett om vi startar både webbutik och vanlig butik eller bara en webbutik så behövs det en del investeringar. Det är viktigt att verksamheten både sköts professionellt och ger ett professionellt intryck. Det finns mycken utrustning som underlättar och höjer professionaliteten. Om du exempelvis tillverkar, säljer och skickar ut dina egna smycken kan något så enkelt som en etikettskrivare vara ovärderlig. Den kan du använda både för att märka dina produkter och för att skriva ut adressetiketter till kunder. Det senare kommer att göra fraktprocessen mycket snabbare.

För att lyckas med sin webbutik behöver man anpassa sig till den specifika miljö som webbutiken skall leva i. Gör först av allt en genomtänkt affärsplan. Tänk igenom både produktval, marknadssegment, hur man når kunderna och den tekniska utformningen. Det behövs en bra och attraktiv webbsida och det är också att få en bra ranking på Google. Det är viktigt att det är enkelt för kunderna att beställa och att betala. Det finns manga frågor att ta ställning till, men man måste undvika att gräva ner sig för mycket. Se till att komma igång så kommer många problem att bli lättare att lösa.

Tekniken

För att kunna driva en webbshop behöver man ha vad man brukar kalla för en plattform. Detta är ett system för att kunna hantera alla aspekterna av butiken, från beställningar till leveranser. Det finns en hel del olika e-handelssystem, de varierar i komplexitet och naturligtvis även pris. Större och med omfattande system klarar av mer och har fler features som ger ökat flexibilitet. På sidan driva-eget.se har de en artikel om just detta vid namn 25 e-butiker för småföretagaren.

Man måste även kunna erbjuda en eller flera säkra betalningsmöjligheter. Detta kan inkludera men är inte begränsad till betalningssätt som kort och faktura. Kan man bara erbjuda ett enda sätt riskerar man att tappa försäljningar. För att kunna ha detta måste man ha en så kallad betalväxel, en mellanhand som möjliggör det att erbjuda mer än ett betalsätt. Det finns ett antal olika företag man kan vända sig till, exempelsiv Payson, Nets, Klarna och Dibs.